RSS

Airlie Beach/Whitsundays

25 jan

Etter at vi hadde vært på Magnetic Island tok vi Greyhound bussen videre til Airlie Beach, en ca fire timers busstur sørover, men bussen hadde aircon, så det gikk helt smertefritt. På Airlie Beach hadde vi booket senger på YHA, vi hadde ikke planlagt noen seiltur, som så mange gjør når de er i dette området, planen var å bare ta det som det kom. Men vi skjønte ganske raskt at det ikke var så veldig mye å finne på i Airlie Beach ettersom «byen»  bare består av en gate på kanskje en km. , så vi tok kontakt med et av de mange reiseselskapene som holder til i Airlie og fikk bestilt oss en pakke fra Awesome Adventures som inneholdt tre dagsturer. Det var en seiltur båten Camira, en tur ut til Great Barrier Reef og en dag på Long Island.  Vi fikk snorklet, dykket og fikk sett masse spenende fisker og nydelig natur der i blant Whitehaven beach. Både mat og drikke var inkludert på seilturen, mens det kun var maten som var inkludert på turen til Great Barrier Reef. Snorklingen og de andre aktivitetene på turen var inkludert, men vi betalte ekstra for dykkingen og kunne også fløyet helikopter dersom man ville betale for det. Mellom disse turene tok vi fergen ut til Long Island,  i pakken var det bare fergen som var inkludert, så vi tok med oss matpakke og fikk en deilig dag på stranden. Det var veldig varmt så vi leide oss stinger-suites og tok oss et bad før vi dro tilbake på ettermidagen.

I Airlie er det strender, men også en lagune fyllt med fersk/klorvann, dette er veldig praktisk spesielt siden det er stinger season stort sett hele sommeren. Lagunen er i gåavstand til hovedgaten og alle hostellene i området og det er toaletter og dusjer tilgjengelig for alle besøkende, veldig praktisk.

Når vi kom til Airlie Beach så var det fullt av såkalte «schoolies» der, de feiret at skolen var slutt og fyllte opp gatene og hostellene, så dersom man har muligheten og ønsker å unngå hundrevis av tenåringer når man er på ferie, så bør man ungå å reise i slutten av november.